Sunday 10 February 2013

Kenapa kita selalu.....


Kenapa kita selalu demam?


Demam ialah satu cara badan kita melawan jangkitan. Makrofaj iaitu sel "pembersih" dalam badan kita sentiasa dalam keadaan berkawal. Apabila mereka menemui sesuatu yang asing – seperti virus, bakteria atau fungus – mereka akan membersihkannya sebanyak yang mungkin. Pada masa yang sama, mereka akan meminta bantuan, memberi isyarat kepada otak untuk meningkatkan suhu badan. Haba akan secara langsung membunuh beberapa jenis bakteria. Ini juga akan meningkatkan penghasilan sel darah putih dan bahan kimia yang membunuh kuman. 



Kenapa selsema?
selsema ialah jangkitan yang boleh menyebabkan demam, kesejukan, batuk, sakit-sakit badan, sakit kepala dan kadang-kadang sakit telinga atau pun masalah sinus.

selsema disebabkan oleh virus influenza. virus ialah mikroorganisma yang bermaksud sangat kecil dan tidak boleh dilihat tanpa mikroskop yang berkuasa tinggi.

siapa yang berisiko tinggi terkena selsema?
  • ibu mengandung
  • kanak-kanak di bawah 5 thn
  • warga emas berusia 65 thn ke atas
  • sesiapa shj yg mempunyai masalah kesihatan 
  • mereka yang kurang zat makanan
  • mereka yang mempunyai sistem ketahanan badan yang rendah
bagaimana untuk mencegah demam & selsema?





  • amalkan gaya hidup sihat
  • makan makanan seimbang
  • bersenam selalu
  • menguatkan fungsi imunisasi


demam & selsema..kedua-duanya disebabkan 
oleh virus.. 


bagaimana nak mencegah virus jika bukan dengan cara meningkatkan imunisasi badan kita...


oleh yang demikian, saya mencadangkan agar Sustained Released Vita-C Plus 500mg dijadikan salah satu makanan tambahan keluarga anda.. 


ia  merupakan nutrien yang mempunyai fungsi menyeluruh yang dapat menyokong kesihatan jantung, kesihatan imun, keutuhan sel serta kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan pembuluh darah. juga anti oksidan yang kuat..serta menguatkan fungsi imun..

"anti oksidan membantu kita jadi sihat dan cantik tapi bagaimana?contoh yang paling mudah, ambil sebiji epal, makan separuh, tinggalkan separuh dlm suhu bilik dan perhatikan perubahannya. epal yang berubah menjadi perang disebabkan oleh proses pengoksidaan yang menghasilkan prosuk sampingan iaitu radikal bebas. ini juga berlaku di dalam badan antaranya radikal bebas yang dihasilkan oleh badan melalui tindak balas biokimia..radikal bebas terlalu banyak boleh membahayakan badan kita...
jadi kita perlukan anti oksidan.. antara contoh vitamin yang mempunyai anti oksidan tinggi ialah vitamin A, C, E, beta carotene dll.."

bagi kanak-kanak & dewasa yang mempunyai kesukaran untuk menelan, Shaklee ada Chewable Vita-C Plus 100mg.. ia diberikan sentuhan rasa sitrus yang hebat dan kehebatannya menyamai satu setengah biji limau.. 


amalkan makanan tambahan agar diri dan keluarga sihat sentiasa..
saya dah cuba...anda bila lagi...

info terkini..Stok Vita C telah kehabisan..sehinggalah April 2013..
anda boleh menggantikannya dgn Chew C.. kini boleh didapati dgn harga RM 112.50 (300bj)..

zurin 012 92 62 992
id no 93 33 41

No comments:

Post a Comment