Tuesday 12 February 2013

saling bantu-membantu

salam bertemu kembali... semalam tak sempat berkongsi cerita..
rasa rindu nak bertamu di ruangan ini.. pasti akan datang, kesibukan akan menghantuiku...


memang sudah ditakdirkan perjalanan hidupku sebegini... dulu memang bercita-cita untuk jadi seorang guru.. tapi tak pernah fikir pun nak jadi cikgu apa.. pernah melanjutkan pelajaran dlm bidang bahasa arab, tapi nampaknya jodohku tak panjang bersamanya... tamat diploma, dua tahun menganggur di rumah, belajar menjahit, jadi guru ganti di SKBK... seronok.. sebab dekat dengan rumah..


puas menganggur, barulah pintu hatiku terbuka untuk memohon upu...mcm tak banyak je pilihan.. yelaa.. sbb memang xnak sambung aliran agamalah tu yg rasa terhad sangat pilihan.. entah mcm mana pegi apply Bimbingan & Kaunseling.. masa tu memang tak fikir apa2.. tp terbayang masa sekolah dulu, kaunselornya merangkap warden..mak datok garang giler..yg pastinya xde sape yg pegi bilik kaunseling..hehehe.. alah..lupakan.. aku apply pun belum tentu dapatkan..

sekali..sampai surat, permohonanku diterima.. Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bimbingan & Kaunseling).. yehaa.. suka2... suka dpt smbung belajar.. ttg course tu, belasah jela... dlm ati memang nekad nak buat satu anjakan paradigma bila aku ke UPSI.. termasuk penampilan & attitude.. kerana dgn harapan, kat sana aku tak lagi dikelilingi & dibayangi kawan2 di sekolah agama & kolej agama tu.. rasanya aku perlu advance sket supaya aku tak jadi orang yg hanya berjalan setempat.. takde kemajuan langsung.. 

sebagai badge pertama, jurusan pendidikan diangkat menjadi setaraf dgn profesion lain.. mahu tak mahu terpaksala aku bergelumang dlm kehidupan kampus selama 4 tahun.. walaupun lama tp seronok sgt sebab dpt mengenali diri, rakan2 baru, lecturer yg bagus2.. tempat baru.. pengalaman baru.. mmm... pendek kata smuanya best berada di bumi ibu kandung suluh budiman..

di sanalah terbinanya semangat untuk saling bantu-membantu.. puas bila dapat bantu orang lain.. memang dah ditakdirkan aku utk bekerja dlm bidang 'menolong' ni.. apa yg pasti, sekarang aku mulai sedar yang aku memang tak pandai mengajar.. mengajar & membimbing adalah dua perkara berbeza.. tapi masih dlm bidang yang sama.. 

nak jadi org yg hebat, adakalanya perlu keluar dr kepompong yg lama.. kalau dulu, aku tak mampu untuk tampil penuh yakin di depan khalayak ramai.. maluku umpama tak bertempat.. tapi kini.. ku akui pembelajaran, pengalaman dan persekitaran membantu kita menjadi yang lebih baik..

Alhamdulillah.. seronok berada di sekolah.. kadang2 ada juga offer utk ke tpt lain.. tp rasanya belum cukup pengalaman di sini.. belum pun puas membantu murid.. 

kini aku cuba bantu rakan2, sedara-mara agar menjadi lebih sihat seperti mana yg aku rasai.. apa yang baik kenapa perlu dilengah-lengahkan? sementara ada peluang menabur bakti & ilmu yg baik.. apa salahnya masa yg aku ada diperuntukkan utk mereka yg memerlukan..

terpulang kepada penerimaan masing2.. (nak ubah klien pun bukan sehari dua..) Apa yg penting.. hanya perlu berpegang kepada.. 
"CUBA & RASAI SENDIRI UTK DIKONGSIKAN  MANFAATNYA BERSAMA ORANG LAIN..."

perkara yang baik, eloklah disebarkan.. 

sekian..untuk hari ini..
wassalam..

No comments:

Post a Comment